Korvstroganoff Med "Lyxmos"

Här kommer receptet:
Lyxmos
1 kg potatis, King Edward
2.5 dl crème fraiche, 34%
1 påse västerbottensost, färdigriven
2 st vitlöksklyftor
1 knippe persilja, färsk
2 msk smör
0.5 dl het mjölk
2-3 tsk salt
1 tsk vitpeppar

så här gör du:

Lyxmos
Skala och skär potatisen i små bitar, koka tills den är mjuk (10-15 min beroende på hur små bitar).

11. Slå av vattnet, låt potatisen svalna något, ca 10 min.

12. Tillsätt crème fraiche och rör ihop.

13. Tillsätt 1 dl västerbottenost, pressa i vitlöksklyftor och rör ner ett knippe finhackad persilja.

14. I med 2-3 msk smör, samt hetta upp mjölken och tillsätt den.

15. Använd nu elvisp tills moset är poröst och lagom bra konsistens.

16. Smaka av med salt & peppar.

17. Häll upp mos i portionsskålar, och häll över lite västerbottenost (riven) och gratinera i övre delen av ugnen i ca 8-12 min - guldbrun ska färgen bli.

18. Uppmärksamma dina gäster att formarna är HETA då du serverar!

receptet är från halv åtta hos mig.

Korvstroganoff:

400 gram falukorv

1 gul lök

1 dl matlagningsgrädde/grädde

2-3 msk tomatpuré

0.5 tsk salt

0.5 krm vitpeppar

Gör så här:

Skär korven i strimlor. Hacka löken.

Stek korv och lök tillsammans.

Häll på krossade tomater och rör runt.

Häll på grädden och därefter tomatpuré och kryddor. Låt koka upp.

Låt puttra 5 minuter.

 

mina lyxmos jag toppade dom även med parmachips


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0